Black Pearl

Black Pearl

Om bloggen

Tänkte att göra en beskrivning av mitt bygge av en kajak. Det kanske kan finnas bra tips för dig som tänker bygga en kajak. Eller tips till mig från dig som har byggt en tidigare, eller bara glada tillrop som gör det roligare att bygga den helt enkelt.

Du kan läsa mer om mig på www.fredrikringstrom.com

På rätt köl!

Black PearlPosted by Fredrik Sun, August 29, 2010 17:38

Lördag den 27 augusti

Äntligen, premiärvändning. För första gången får man se den på rätt köl! Den känns oerhört lätt. Lite förvånad. Offrade 3 av stolsdynorna eftersom jag inte hittade något liggunderlag. Ville dessutom inte lägga tid på att åka och handla!

Njuter i några minuter innan det var dags att börja slipa igen. Hade nästa glömt av hur det var. Passade även på att få till en träbit extra i fören och aktern.

Efter några timmars slipande och sicklande invändigt kände jag mig ganska nöjd med resultatet och började fundera på om man skulle lägga på en extra bordläggningsribba nu eller senare. (För att göra det enklare att få på däcket längre fram. Jag valde att limma på den nu. Det gick åt lite klämmor.

Därefter grundströk jag kajaken och tänkte att det skulle torka lite innan jag la på glasfiberduken. Helt plötsligt upptäckte jag att kajaken såg väldigt smal ut på mitten. Den hade börjat vika ihop sig. Efter kontrollmätning på ritningen och verkligheten skiljde det 15 cm. Bara att såga till några pinnar och spänna ut den.

Lagom klibbtorr påbörjade jag att lägga remsor av glasfiber. Ångrade mig att jag hade lagt på den extra ribban. Grymt svårt att få en snygg övergång med duken över dessa skarpa kanter...

Det var bra att köpa ett 100 pack med plasthandskar. Det innebär att jag kan kladda med epoxyn. Ta av handskarna och jobba med saxen och duken. På med nya handskar. Kunde jobba mycket lugnare nu andra gången med duken jämfört med utsidan. Nu vet man ju lite vad som kommer att hända. Stävarna var absolut svårast. Men ett plastfodral till en borr gjorde att det gick att trycka ner duken även i smala springor i fören och aktern. Några luftbubblor skar jag bort och ersatte med en ny duk som ligger omlott rimligt mycket över den gamla. Detta kommer att bli perfekt! (hoppas jag). Nu ska jag under veckan stryka detta en andra gång och sedan äntligen få påbörja däcket - ser fram emot det.

  • Comments(3)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.
Posted by Björn Wed, September 01, 2010 18:04

Tack för klarläggandet, nu fattar jag syftet.

Posted by Fredrik Wed, September 01, 2010 12:57

Björn - tanken med den extra ribban är att ha tillräckligt med trä för att slipa till en fin och jämn avrudning av däcket/kölen. Risken är annars att jag slipar igenom ribborna och får ettt stort hål... Vill jag inte ha. :)

Posted by Björn B Mon, August 30, 2010 13:28

Hej, undrar hur en extra relingsribba skulle underlätta? Är idén fals a´la påskägg? I övrigt imponerad av det snabba fortskridandet. Snart vågar jag också starta. Ska bara städa garaget och...