Black Pearl

Black Pearl

Om bloggen

Tänkte att göra en beskrivning av mitt bygge av en kajak. Det kanske kan finnas bra tips för dig som tänker bygga en kajak. Eller tips till mig från dig som har byggt en tidigare, eller bara glada tillrop som gör det roligare att bygga den helt enkelt.

Du kan läsa mer om mig på www.fredrikringstrom.com

Bordläggning och slipning

Black PearlPosted by Fredrik Wed, August 18, 2010 00:35

Fredag den 13 augusti

Vill nu bara komma igång. Packar först upp allt från Oslo, åker och hämtar ut min epoxibeställning på DHL eftersom de inte kommer att köra ut den förrän på måndag annars. Så länge kan inte jag vänta. Hinner i alla fall med ett par ribbor innan lunchen. Därefter en nyttig lunch till mig och barnen - Gorbys, kort snabbt och tillräckligt gott... Nu ska ribborna på plats. Full fart helt enkelt, mycket precisionssågning för att få de sista på plats. Skjuter in en del extra klammer för att det är enkelt, kommer bittert erfara att det skapar en massa jobb på lördagen, men just då var det så enkelt.

Äntligen klart! Drog in lite till klammer för att få det jämt. Där klammern inte fäste slog jag i spik. Tog då små elklammer för att få små spik som sedan enkelt kan dras ur. Nu är det dag för att limma ihop allt. Blandar epoxi efter konstens alla regler och smetar in i alla skarvar. Det var det för den dagen. 6 timmar i garaget. Det rullar på helt enkelt.

Lördag den 14 augusti

Lena sjuk, Callen sjuk - kräftskivan inställd. Trist men samtidigt - det innebär att jag kan bygga. Pillar nu under 1,5 timme bort all klammer från skrovet. Det var ju så mycket enklare att få dit dem. Använder ett stämjärn och offrar en spackel för att skydda skrivet. In med stämjärnet under klammern. Dit med spackeln och en lätt vridning på stämjärnet mot spackel och klammern kommer upp en bit. Samma sak med cirka 15 klammer till - därefter tången och dra dem rakt ut. Allt för att minska märkena på skrovet. Därefter på med stämjärnet igen. Fattar nu även varför det var enklare att använda 5mm klammer - de trillar ju bort nästan bara man tittar för länge på dem. En mugg - så lite och tar så lång tid.

Nu ska jag skrapa bort all epoxi så att båten blir trären och därefter slipa. Det blev mycket kaffe och en del hjälp. Fixade även till ytterstävarna av två limmade bordläggningsribbor i fören och aktern. Avslutade dagen kl 21 med ett kvällsdopp i Valsjön. Grymt skönt att kunna cykla ner i bara badkläder och bada. Det är sånt man ska komma ihåg i novembermörkret!

Söndag den 15 augusti

Startar tidigt på söndagen - får hjälp av Calle som nu är mycket piggare. lena fortfarande dålig, men är tapper och styr upp ordningen inne i huset.

Senare på eftermiddagen blir jag och Lena lite osams. Hon tycker att jag borde hjälpt till att inne istället - och jag som trodde att jag hade världens bästa ursäkt, jag bygger ju en kajak till dig älskling. Vadå, jag vet att du är sjuk, men måste vi verkligen städa och förbereda allt inför skolstarten?! Måste erkänna att jag kanske prioriterade lite fel, hur som helst hann jag med att städa en del på kvällen. Man är ju effektiv. Men det var tack vare ett gediget förarbete med att plocka undan alla grejor som någon tar fram varje dag?! Blir nästan klar med all slipning. Det är helt otroligt vad mycket slipa det blev. Varenda mikrometer i skillnad på ribborna skull nu bli jämn. Det är oerhört viktigt att de ligger jämt - det stod i bygganvisningen att det var viktigt, men jag fattade aldrig att det var så viktigt... Nu insåg jag även att varje litet stopp med klingan när man sågade till ribborna skapade en ojämnhet som skulle slipas ner. Skojar inte om jag har slipat och sicklat i 8 timmar. I princip allt för hand med långbräda för att få en jämn och fin yta.

Tisdag den 18 augusti

Finslipar lite och städar ur hela garaget igen. Byggdammsugaren får slita hårt. Färdigslipad och klar för att lägga på glasfiberduk och epoxi.

Som sagt - Kajakens Formula 1...

  • Comments(5)//kajak.ringstromarna.se/#post1